maanantai 21. heinäkuuta 2014

Testissä Julkujärven uudistunut 24 väyläinen frisbeegolf rata

Jännä kuinka on jäänyt blogissa arvioimatta nämä "kotiradat" lähes kokonaan. Korjataan tilannetta siis pikkuhiljaa. Tänään esittelyssä hiljattain täydentynyt 24 väyläinen Julkujärven rata Ylöjärvellä.

Jos ratoja jakaa vihreisiin puistoratoihin, hiekkakuoppiin ja metsäkenttiin on tämä rata kahden viimeisen sekoitus. Erinäistä närettä on matkalla ja pöpelikössäkin saa rämpiä. Kuitenkin kaiken kattaa hiekka tai murikkaiset mäenrinteet. Erityispiirteenä parin-kolmen vuoden kokemuksella on sanottava että jostain syystä kyseisellä radalla sataa todella harvoin. Sen pari kertaa kun nämä sanat on lausuttu ääneen on vettä tullut viitisen minuuttia kuin saavista kaatamalla kiitokseksi. Mutta noin periaatteessa.


Auto kannattaa jättää jonnekin muualle kuin keskellä kenttiä olevalle aukiolle. Ainakin jos tykkää ettei kukaan heitä autoosi. Radat kiertävät paikalle vievää autotietä nyt todella tiiviisti, joten tarkkaavaisuutta saa harjoittaa jo lähestyttäessä. Tie on tietenkin aina off bounds eli laiton paikka, mutta sehän ei estä kiekkoja ajautumasta juuri sinne.

Suurin osa väylistä on kapeahkoja pillejä pienien puun näreiden reunustamina. Monessa on aloitus suoraan ja lopussa tiukka mutka joko oikeaan tai vasempaan. Alussa kenttien kulkua on hyvinkin helppo seurata mutta väliin lisätyt 7 ja 8 väylä sekä yhdeksännen väylän jälkeen jatkuva kenttä vaatii ensikertalaiselta väyläkartan kuvaamista ja sen lukutaitoa. Lisäpisteitä tulisi jos väylästöllä olisi väyläopasteet ja ohjeet seuraavalle tiille siirtymistä varten.


Maasto tarjoaa haasteita eikä kenttä siksi sovellu esim. lastenvaunujen kanssa heittäville ainakaan kaikilta osin. Lisäksi hiekkainen maasto on muutenkin hankala vaunujen kera. Jos fyysinen kunto on heikompi kannattaa varata reissulle mukaan riittävästi aikaa, jotta ehtii palautua tiukoista hiekkamäistä esim. väylien 5 ja 6 välillä, noustaessa väylän 16 huipulle ja tiputellessa väylän 17 tiiauspaikalta alas. Eikä sovi väheksyä uusien 7 ja 8 väylien korkeuserojakaan. Askeleita askelmittariin koko kierroksella meikäläisellä kertyi tänään noin 8000 verran, aikaa kului meidän 7 hengen seurueelta kolmisen tuntia. Kuten aina, varaa mukaan eväitä, vähintään vettä.

Etsimme uuden väylän 19 tiiauspaikkaa hyvän hetken, kun emme älynneet että se oli sprayattu betonisiin laattoihin maahan. Uusien korien merkkaaminen on kesken ja vanhojen heittopaikkojen tiiauspaikat vaatisivat nekin pientä kunnostusta. Ajan hammas on purrut, mutta tänä vuonna paikalla näkyi huomattavasti vähemmän roskia kuin ennen. Tästä pisteet heittäjille, joku tolkku on päähän tullut tai sitten paikalla on käynyt siivouspartio.

Ratakartta lainassa täältä
Rata tarjoaa putkimaisten ja lopussa kaartavien ratojen lisäksi mielenkiintoisia ratkaisuja kuten kori keskellä metsää muutoin avoimen väylän päätteeksi (rata 22). Monessa kohdin pääsee heittämään koriin joka sijaitsee mäennyppylän päällä ja ehdoton suosikkini ja ihhokkini on väylä kuusi. Pienikin virheliike ja kiekko vierii koko jyrkän mäen alas ja saat tetsailla koko rinteen useampaan kertaan. Väylästöllä on pari huikaisevan pitkää rataa, joihin puistoheittäjä harvemmin törmää. Niillä huomaa kuinka onneton pituus omissa draiveissa on. Suuntavakaus alkaa löytymään, mutta kiekot eivät lennä sitten yhtään minnekään. Väylillä 13 ja 20 saa nakata niin pitkälle kun sielu sietää.

Uudelle väylälle 18 on tehty hauska "saareke" systeemi, jossa tiiauspaikalta pitäisi osua saaren sisälle tai kiekko on OB. Emme ottaneet tätä sääntöä käyttöön, koska oletimme viskovamme kiekkoja tuolla paikalla sitten ikuisesti. Saareke ei suoraan näy tällä ruohon korren mitalla tiiauspaikalle, joten siihen olisi ollut mahdotonta edes tähdätä. Toki kori on sillä etäisyydellä (=70m) että tuosta voisi teoriassa nakella hole-in-one heitonkin. Mutta tällä kertaa näin.

Suosittelen tutustumaan, mutta ajan kanssa. Ensikertalaiselle mukaan joku joka tuntee väylästön tai kartta ja sen lukutaito. Pitkiä hermoja ja huumoria pidemmillä väylillä. Kommentteihin saa laittaa omia havaintojanne. Ehkä väylästö on sittenkin ihan helppo ja par tuloksia heitellään siellä päivittäin. Omani oli useamman kymmenen yli parin, etten kehtaa sitä julkaista :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti