torstai 7. kesäkuuta 2012

Pyöränvalintaopas

Kuten aiemmin vihjailin, niin uusi pyörä oli hakusessa tulevaa Pirkan Pyöräilyä varten, mutta myös tulevaisuudessa siintävää triathlon suoritusta varten. Edellinen pyörä oli palvellut uskollisesti huollettuna jo reilusti yli 10 vuotta, joten uskoakseni uuden pyörän ostamista ei voi laskea kertakäyttökulttuurin tukemiseksi. :D

Tämä vanha uskollinen oranssi kaunotar jäi Nippeliin odottamaan uutta omistajaa

Tämä musta salama (Merida S-Presso 300) lähti mukaan
Jotta hommasta olisi apua teillekin, haastattelin Nippelin omistajaa samalla kun valitsin itselleni uutta pyörää. Kaikki lähtee omista tarpeista, mutta tässä muutama perusohje oman pyörän valintaa helpottamaan.

Kuinka pitkiä matkoja pyöräilet?
Jos matkaa kertyy päivittäin esim. työ/asiointi tarkoituksessa yli 7km per suunta kannattaa cruisailupyörän sijasta panostaa virtaviivaisempaan ajoasentoon. Kyseeseen tulevat cyclocross, hybridit, (fitnesspyörät) tai maastopyörät. Äärimmäisen kapearenkaiset maantiepyörät voidaan käsitellä sitten ihan erikseen ellet aio ajaa kilpaa. Ja jos aiot, niin suosittelen kääntymään osaavan liikkeen puoleen tämän blogin sijaan :)

Cyclocross on tuttavallisemmin käppyräsarvinen menopeli
Toisaalta, jos kaupungilla rauhassa ajelu on sinun juttusi voit ostaa tätä tarkoitusta varten erikseen "terassipyörän" tai "kauppakassin". Cruisailupyörässä ajoasento on pysty ja vastaavasti satulan tulee olla leveä ja muhkea kun kaiki paino kohdistuu nimenomaan takaliston päälle.

Aiotko ajaa pääosin asfaltilla, soralla vai metsäpoluilla?
Edellisen pyörän ostoaikoihin kaikille myytiin maantiepyörän ja maastopyörän välimallia, eli hybridiä. Lähempänä pyörät olivat kuitenkin rotevatekoista maasturia kuin siroa ja kevyttä maantiepyörää. Minunkin vanhalla pyörälläni voisi huoletta ajaa metsässä, äärimmäisen leveiden renkaiden ansiosta. Kuviota löytyy, eli renkaassa on myös pitoa. Vastaavasti asfaltilla rengas aiheuttaa kitkaa. Paljon. On hankala pysyä pyöräleiriläisten perässä ilman maksimisykkeitä. Lisäksi vanha pyöräni painoi kun synti. Jos et aio ajaa paljoa maastossa, kannattaa leveät ja vahvasti kuvioidut renkaat jättää kauppaan.

"vähän" vanhempi cruiseri löytyi myös
Nykyiset hybridit ovat valovuosien päässä näistä. Renkaat ovat kapeat ja kuvioinneista itse valitsin suhteellisen sileän pinnan. Koska saatan toisinaan vierailla sorateillä ja ajaa varsinkin kaupungissa hiekoitussepelin kattamilla teillä, valittiin pyörään ehdottomasti pistosuojatut renkaat. Pyörä painaa reilusti alle 10kg, ja on nostettavissa helposti yhdellä kädellä mukaan esim. autotelineeseen. Minun hybridiäni voisi kutsua paremmin fitnesspyöräksi, joka on vielä lähempänä maantiepyörää kuin muut. Kevyt, siro ja mukava, ei kuitenkaan kiikkerä ja kestää hieman sepeliä ja soratietä.

High tech ei ole kaukana kun nykypyöriä katselee
Millaiset vaihteet?
Nykyisin on tarjolla avovaihteisia pyöriä, mutta myös huoltovapaita napavaihteisia. Huoltovapaus tulee siitä, että vaihteet ja vaihtaja on koteloitu. Tällöin pyörän vaihtajaan ei pääse kuraa, ja säädöt, öljyt, yms. asiat pysyvät paremmin kohdallaan. Samalla pyörään tulee helposti lisää painoa. Koteloitu rakenne tarkoittaa myös sitä, että huoltamisen hoitaa aina ammattilainen. Nippelin Kai kertoi myös, että napavaihteiset vaihtajat voivat hukata tehoja ääripäissä vaihdevaihtoehtoja.

Napavaihteinen pyörä
Minun pyörääni tuli perinteinen avovaihtaja, jota voin teoreettisesti säätää itsekin. Ketjujen kanssa on sen verran tullut tempuloitua, että en usko jääväni heti sormi suussa tien poskeen jos vaihteiden ja ketjupakkojen kanssa jotain ongelmia tulisikin.

Tämä jäi kauppaan, mutta katsokaa kuinka ihanat värit lokareita myöden!
Vaihteita on riittävästi kun niitä on yli viisi. Cruisailupyörässä ei tarvita välttämättä yhtä vaihdetta enempää. Jopo, nykyajan hittipyörä, on hyvä esimerkki tästä. Tarkoitus on rennosti ajella, ei päästä ylös tiukkaa ylämäkeä taluttamatta. Suurimmassa osassa pyöriä on yli 20 vaihdetta, joten vaihtelua riittää.

Nykyaikaiset jarrut?
Cruisailupyörissä voi olla vielä jalkajarrut, mutta meinasin lentää pyllylleni kun Kai esitteli minulle levyjarruja. Toimintaperiaate on sama kuin autoissa, ja vaihtelua löytyy hydraulisista tavallisiin levyjarruihin. Tavalliset "jarrupalat" kuluvat ainakin 10x nopeammin kuin nämä levyjarrut.

Cruiseri mukavalla satulalla. Fino on Nippelin omistajan Kain itse suunnittelema mallisto
Jousitus?
Riippuu täysin henkilöstä, mutta minulle ei jousitettua etuhaarukkaa tai satulaa tullut. En kärsi pahemmista niska-hartia jumeista, joten kestän ottaa käsillä vastaan ajon aikana tulevaa tärinää. Lisäksi en halua hukata energiaa jousitetulla keulalla pumppaamiseen, johon taatusti sortuisin. Ajomukavuutta lisäävä jousitus tuo toisaalta taas lisää painoa keulaan.

On pyöriä, on runkoja, on IHAN MITÄ VAAN!
Koeaja, testaa, fiilistele, makustele
Tärkeintä pyörän valinnassa on testata loppusuoralle muiden teknisten ominaisuuksiensa puolesta pääseviä tarjokkaita. Kukin runko on erilainen, kuten me ihmisetkin. Minkä pyörän geometria sopii sinulle selviää vain ajamalla. Ja mieluusti hieman pidemmälle kuin parkkipaikan ympäri. Varaa siis pyöräostoksille mukaan pyöräkypärä ja oikeat vaatteet joilla muutenkin ajelisit. Säädöt kuntoon ja testaamaan. Jos pyörää ei saa testiin, vaihda kauppaa.

Toinen "finalisti"
Omista finalisteista toinen vaan tuntui paremmalle kuin toinen. Ehkä syynä oli väri, ehkä ajomukavuutta lisäävät kahvat (vähän leveämmät) tai sitten tuo pyörä vain huusi lujempaa nimeäni.

Lisävarusteluista voisin kirjoittaa toisella kerralla enemmän. Nyt loppuun kaiken kirjaamani videoitu versio, jossa Kai kertoo tämän kaiken paljon sujuvammin ;)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti