Tämä vanha uskollinen oranssi kaunotar jäi Nippeliin odottamaan uutta omistajaa |
Tämä musta salama (Merida S-Presso 300) lähti mukaan |
Kuinka pitkiä matkoja pyöräilet?
Jos matkaa kertyy päivittäin esim. työ/asiointi tarkoituksessa yli 7km per suunta kannattaa cruisailupyörän sijasta panostaa virtaviivaisempaan ajoasentoon. Kyseeseen tulevat cyclocross, hybridit, (fitnesspyörät) tai maastopyörät. Äärimmäisen kapearenkaiset maantiepyörät voidaan käsitellä sitten ihan erikseen ellet aio ajaa kilpaa. Ja jos aiot, niin suosittelen kääntymään osaavan liikkeen puoleen tämän blogin sijaan :)
Cyclocross on tuttavallisemmin käppyräsarvinen menopeli |
Aiotko ajaa pääosin asfaltilla, soralla vai metsäpoluilla?
Edellisen pyörän ostoaikoihin kaikille myytiin maantiepyörän ja maastopyörän välimallia, eli hybridiä. Lähempänä pyörät olivat kuitenkin rotevatekoista maasturia kuin siroa ja kevyttä maantiepyörää. Minunkin vanhalla pyörälläni voisi huoletta ajaa metsässä, äärimmäisen leveiden renkaiden ansiosta. Kuviota löytyy, eli renkaassa on myös pitoa. Vastaavasti asfaltilla rengas aiheuttaa kitkaa. Paljon. On hankala pysyä pyöräleiriläisten perässä ilman maksimisykkeitä. Lisäksi vanha pyöräni painoi kun synti. Jos et aio ajaa paljoa maastossa, kannattaa leveät ja vahvasti kuvioidut renkaat jättää kauppaan.
"vähän" vanhempi cruiseri löytyi myös |
High tech ei ole kaukana kun nykypyöriä katselee |
Nykyisin on tarjolla avovaihteisia pyöriä, mutta myös huoltovapaita napavaihteisia. Huoltovapaus tulee siitä, että vaihteet ja vaihtaja on koteloitu. Tällöin pyörän vaihtajaan ei pääse kuraa, ja säädöt, öljyt, yms. asiat pysyvät paremmin kohdallaan. Samalla pyörään tulee helposti lisää painoa. Koteloitu rakenne tarkoittaa myös sitä, että huoltamisen hoitaa aina ammattilainen. Nippelin Kai kertoi myös, että napavaihteiset vaihtajat voivat hukata tehoja ääripäissä vaihdevaihtoehtoja.
Napavaihteinen pyörä |
Tämä jäi kauppaan, mutta katsokaa kuinka ihanat värit lokareita myöden! |
Nykyaikaiset jarrut?
Cruisailupyörissä voi olla vielä jalkajarrut, mutta meinasin lentää pyllylleni kun Kai esitteli minulle levyjarruja. Toimintaperiaate on sama kuin autoissa, ja vaihtelua löytyy hydraulisista tavallisiin levyjarruihin. Tavalliset "jarrupalat" kuluvat ainakin 10x nopeammin kuin nämä levyjarrut.
Cruiseri mukavalla satulalla. Fino on Nippelin omistajan Kain itse suunnittelema mallisto |
Riippuu täysin henkilöstä, mutta minulle ei jousitettua etuhaarukkaa tai satulaa tullut. En kärsi pahemmista niska-hartia jumeista, joten kestän ottaa käsillä vastaan ajon aikana tulevaa tärinää. Lisäksi en halua hukata energiaa jousitetulla keulalla pumppaamiseen, johon taatusti sortuisin. Ajomukavuutta lisäävä jousitus tuo toisaalta taas lisää painoa keulaan.
On pyöriä, on runkoja, on IHAN MITÄ VAAN! |
Tärkeintä pyörän valinnassa on testata loppusuoralle muiden teknisten ominaisuuksiensa puolesta pääseviä tarjokkaita. Kukin runko on erilainen, kuten me ihmisetkin. Minkä pyörän geometria sopii sinulle selviää vain ajamalla. Ja mieluusti hieman pidemmälle kuin parkkipaikan ympäri. Varaa siis pyöräostoksille mukaan pyöräkypärä ja oikeat vaatteet joilla muutenkin ajelisit. Säädöt kuntoon ja testaamaan. Jos pyörää ei saa testiin, vaihda kauppaa.
Toinen "finalisti" |
Lisävarusteluista voisin kirjoittaa toisella kerralla enemmän. Nyt loppuun kaiken kirjaamani videoitu versio, jossa Kai kertoo tämän kaiken paljon sujuvammin ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti