tiistai 29. heinäkuuta 2014

Saunamelonta - eli seuran saareen, uintireissu ja auringolaskuun takaisin

Kävin kesän toisella melontareissulla ja tällä kertaa ohjatusti fiksumpien viitoittaessa tietä ja tarjoten lisäseuraa. Tämä saunamelonta oli ex-tempore reissu, joka ei kuulunut seuran varsinaiseen retkikalenteriin. Mutta kun keli oli niin hieno ja ihmiset mukavia järjestettiin extra reissu. Minä pääsin mukaan, koska olen viettänyt viimeiset kaksi viikkoa täyslomaa ryhmäliikunnan ohjaamisista. Yleensä torstaisin vetäisi kahvakuulaa näiden reissujen aikoihin.

Lähtötohinoissa. Yli 15 hengen seurueen vesille pääsy vaatii hetken jos toisenkin. Vaan mikäs
sitä oli odotellessa ja lilluessa satama-altaassa.
Vajalla piti olla viideltä ja siitä sitten vesiin. Meitä oli ihan hurja määrä ja olin tyytyväinen että ehdin varata itselleni ja matkakumppanille Oasikset, jotka ovat täydelliset meidän rakenteelle ja vakaita kuin mitkä. Reissun aikana opin, että näitä ihanuuksia saisi suhteellisen huokeaan hintaan ja unelmat omasta kajakista tulivat hetkellisesti lähemmäksi kuin aiemmin. Mökkirannasta kajakilla lähtö... <3 Vaan sitten tulin kotiin ja tarkastin visa-laskun ja siirsin ajatusta tuonnemmaksi :)

Juomatauko vapaamuotoisesti lauttautuen.
Tyyni keli, pilvettömältä taivaalta porottava aurinko ja kiireetön olo. Voiko sen paremmin aikaansa viettää? Mielestäni ei. Vaikka taisin olla porukan hitain, oli kiva rupatella kanssamelojien kanssa, pysähtyä välillä juomaan ja taas jatkaa rauhallista tahtia eteenpäin. Seuran reissuilla melontatahti on määritelty retken kuvaukseen. Tällä retkellä se kertoi että etenemme hitaimman mukaan, joten en kokenut huonoa omaatuntoa matkan mahdollisesta hidastamisesta.

Melontaseurueeni jäsen Katja, kiitokset myös kuvan ottaneelle. Hyvin me pysyttiin pystyssä
kun veneen peräaalto saapui juuri tähän kohtaan iloksemme.
Jonoon järjesty ja odottele omaa vuoroasi rantautua. Ihanaa kun oli niin paljon väkeä!
Noin kahdeksan kilometrin urakka taittui alle parissa tunnissa ja seuraavan puolisen tuntia lastattiin hillittömän suositun retken kajakkeja seuran saaren laiturille yksi kerrallaan. Osa oli pakko nostella kalliolle ja pusikkoon. Päästiin kaikki vihdoin maihin ja kun pääsin paikalle oli nuotiossa jo tuli ja saunankin oli joku kerennyt lämmittämään. Vaikka kyseessä oli saunamelonta, en kaivannut kuin uintireissua ja sauna sai jäädä vielä koestamatta.

Siinä on kajakki poikineen, ja vedessäkin oli tässä kohtaa vielä pari melojaa :)
Eväät on millä tahansa retkellä paras osuus, mutta tällä reissulla jäin kyllä omine eväineni täysin muiden varjoon. Retkiläisillä oli ribsejä ja raakamakkaraa sekä itselleni uusi innovaatio; suklaabanaani. Suklaabanaani tehtiin niin, että banaanin kuori avattiin vain yhdestä kohtaa ja tungettiin banaaniin maitosuklaan palasia. Koko komeus suljettiin kuoreensa takaisin ja käärittiin folioon. Foliopakettia kuumennettiin nuotion lämmössä muutama minuutti ja nautittiin kateellisten kuolatessa vieressä. Ensi reissulla otan tuota herkkua taatusti mukaan! Tai tarjoan tätä jälkkärinä seuraaville vieraille kotioloissa.

Tähän auringonlaskuun lähdettiin
Lähdimme takaisin hieman koko porukkaa aiemmin, ja saimme meloa takaisin auringonlaskuun. Upea keli, lämmin tuuli henkäili hieman. Miten voikaan olla niin kaunista tuo maisema ihan kaupungin vieressä!

Kaikkineen hommaan meni noin kuusi ja puoli tuntia. Tähän lasketaan siis kajakkien laitto vesille, melomiset, uimiset, eväät ja kajakkien laittelu uudestaan vajaan. Eväät taatusti kuittasivat kaikki meloen kulutetut kalorit, mutta eipä tuonne parane lähteä nälässä kärvistellen lillumaan. Elämyksen tenhoa haittaa jos on koko ajan nälkä :)